fredag den 18. september 2015



Bænkebiddere fakta:




Hvad er en bænkebider?

Bænkebidere er små krebsdyr og grupperes i ordenen isopoder. 
De lever i skovbunden og i haver. Man finder dem ofte under sten eller i en gammel træstub, da de bedst kan lide, at det er mørkt og fugtigt. De har gæller og ånder herigennem. 
Bænkebideren består af mange ydre skaller som er et fladt ovalt skjold, der består af mange led. Skjoldet skal både beskytter dens bløde dele mod omgivelserne og dens fjender. Bænkebideren har 7 par benpar og de fleste har farven grå. Ligeledes har de to lange antenner. De skal have mulighed for at kunne gemme sig i mørke og fugtige steder og med deres lille flade krop er de gode til at komme ind i små sprækker. Bænkebiderne er et vekselvarmet dyr, og hvis det bliver for koldt går den i dvale og kan ikke bevæge sig. Bænkebideren er nataktiv og det hænger godt sammen med de trives bedst på mørke steder. 

Hvad spiser en bænkebider?

Bænkebidere spiser halvt nedbrudte blade, grene, træstubbe og gammel frugter. Bænkebider kan gå lang tid mellem deres måltider. Man kan altså sige at en Bænkebider spiser alt hvad der falder ned af sig selv, og som har lagt der et stykke tid. 

Hvad gør Bænkebideren for naturen?

Bænkebideren er en nedbryder. Bænkebideren nedbryder de døde plantedele i skovbunden. De er med til at spise de blade der hvert efterår falder ned fra træerne og dermed bliver de findelt, så de næringsstoffer som bladene indeholder lan blive frigjort igen og det gør at træer og andre planter kan bruge dem til at gro. Dermed er de en vigtig del af den cyklus som er så vigtig for skovbunden eller jorden.

Hvor mange arter er der i Danmark?

Her i Danmark findes der 27 forskellige kendte bænkebidere. De to mest almindeligste arter her i Danmark kaldes for "Grå Bænkebider" og "Murbænkebider". Samt en bænkebider som mange mennesker kan huske fra barns ben som er Kuglebænkebideren, som mange kan huske da den ruller sig sammen hvis den bliver bange eller forskrækket. 

Historien om Bænkebideren.

For mange mange år siden levende Bænkebideren i havet, men forlod livet i havet tilfordel for livet på landjorden. Hvor den lever den dag idag, men er dog stadig afhængig af vand og derfor lever den fugtige steder, da den eller kan udtørre og dø. Gennem de mange år på landjorden har dog gjort at nogle arter har udviklet noget der kan fungere lidt som det vi kender som lunger i stedet for gællerne. Bænkebiderens skjold gør det svært for regnen at trænge igennem og hjælper den med at beskytte sig. 


Hvem spiser så Bænkbideren?

Edderkopper, Pindsvin og ugler spiser Bænkebider. Bænkebiderne kan kun forsvare sig ved at ligge stille og gemme sig så de ikke bliver opdaget af deres fjender. Kuglebænkebideren kan dog som den eneste rulle sig sammen som en lille kugle. Samt er der nogle arter der har udviklet en sekret som de kan udskille hvis de bliver angrebet som smager grimt. 

Alder og Unger

En Bænkebider-hun skal være 2 år inden den kan få unger. Hannen udfører en lille dans for hunnen inden parringen. Efter en hun er blevet parret lægger hun sige æg i en lille rugepose, som befinder sig på maven. Denne rugepose er synlig hvis man undersøger en hun når den er parret. Ungerne kommer først frem når de er færdigudviklede bænkebidere. Deres udseende ligner dermed deres forældre, dog er de meget meget mindre. Murbænkebider kan blive op til 5 år gamle. 

Mine Observationer 

Min kasse med Bænkebidere har jeg indrettet som en skovbund, så jeg kan efterligne naturen og deres naturlige forhold så meget som det er muligt. Samtidigt har jeg købt en forstøver så jeg har mulighed for at kunne holde Bænkebiderens bo fugtigt. 
Jeg har lagt en masse blade, bark og andre ting fra skovbunden som de kan leve af.
Mine bænkebider tror jeg er af arten Murbænkebidere, da den har en lysere stribe rundt i kanten på dens skjold. Ligeledes gør den sig helt flad når den bliver bange. 

Ligeledes tror jeg mine Bænkebidere har fået unger da jeg d. 13/9-15 observerede en masse bitte små hvide/gule Bænkebider i min kasse. Disse kan jeg dog ikke fange på mit kamera, da de falder ind i terrænet. 


http://www.skoven-i-skolen.dk/content/bænkebider
http://www.havenyt.dk/artikler/dyr_i_haven/dyr/1062.html
http://naturporten.dk/temaer/danmarks-dyr/krebsdyr/item/glat-baenkebider-murbaenkebider
http://www.disorder.dk/dyr/dyr/storkrebs/isopoder/oniscidae/murbaenkebider/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar