lørdag den 19. september 2015


Pædagogiske overvejelser

Tegning af: Anne-Marie Steen Petersen


Da jeg interesser mig for gruppen 0-6 år er det denne målgruppe jeg ville lave forløbet med, dog ikke de mindste. Da der her er risiko for at de masser dyrene og her ville jeg i stedet vælge større dyr end en bænkbider. Jeg ville lade det op til børnene selv at finde dyrene i børnehaven, måske tage en tur i skoven og se hvad vi fandt eller hjemme på legepladsen. Derefter ville jeg i samarbejde med børnene vælge et eller flere dyr, som vi kunne holde fokus på og have som dyrehold det næste stykke tid. Dette er valgt på baggrund af at børnene finder det spændende når de selv har været med til at indfange dyret og se hvordan det har det og hvad den fortager sig. Samtidigt vil jeg stille åbne spørgsmål og hører hvad børnene tror de spiser og hvordan de lever og i samarbejde med børnene lave et midlertidigt hjem sammen med dem, så de for medindflydelse og medansvar for at dyrene trives, dog vil jeg hele tiden være opmærksom på at dyrenes behov er tilfredstillende og de ikke lider overlast. Ex. nu når jeg har kendskab til at bænkebider skal leve fugtige steder, så sørger for de ikke ender med at stå i solen. Der skal være mulighed for at børnene kan holde øje med dyrene og kigge til dem, men samtidigt skal dyrene have mulighed for at have ro. Jeg vil som sagt i samarbejde med børnene vælge et eller flere dyr, som vi vil have fokus på. Her tænker jeg at vi skal arbejde både med det æstetiske som at tegne dyrene eller spille dyrene ex. i et slags teater. Samt give børnene undervisning i at tage ansvar for at dyrene har det godt, at dyrene er vigtige for naturen og lærer dem lidt om selve dyrene. Dette mener jeg dog skal ske på en varierede måde, hvor børnene selv er med til at forstille sig hvad de mener bænkebideren spiser og hvad hvordan de lever og hvad deres adfærd er. Her er det ligeledes vigtigt at børnegruppen kan samarbejde og hjælper hinanden med dyrene, samt at alle bliver hørt og er medbestemmende over hvad dyrene skal spise mm. Samt skal det være et dyr der kan overleve en weekend uden at blive set til og dyret er gratis at anskaffe og kan give børnene et indblik i hvad dyr man kan finde i naturen. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar